Jakie dotacje może otrzymać przedsiębiorstwo?
Dotacja może dotyczyć bieżących wydatków, na przykład na wypłatę wynagrodzeń lub też dotacja może stanowić dofinansowanie do nabycia środków trwałych w całości lub w części ich wartości. Dotacja może być otrzymana jednorazowo lub środki z dotacji mogą być przekazywane etapami w ciągu kolejnych lat.
Kiedy zaksięgować dotację?
Otrzymana dotacja powinna zostać zaksięgowana w momencie jej wpływu na rachunek bankowy. Księgowanie drugostronne dotacji zależy od tego czy dotacja dotyczy bieżących wydatków czy została przyznana na dofinansowanie zakupu środków trwałych. W przypadku otrzymania dotacji na bieżące wydatki drugostronnie dotację należy zaksięgować jako Pozostałe przychody operacyjne. W sprawozdaniu finansowym dotacje są wyodrębniane w osobnej pozycji Pozostałych przychodów operacyjnych. W przypadku otrzymania dotacji na zakup środków trwałych dotacje powinny zostać zaksięgowane w pasywach jako Rozliczenia międzyokresowe przychodów.
W przypadku ujęcia dotacji jako Rozliczeń międzyokresowych przychodów należy pamiętać o rozliczaniu dotacji współmiernie do naliczanej amortyzacji od wartości środków trwałych zakupionych ze środków z dotacji.
Przykład księgowania dotacji otrzymanej na zakup środków trwałych
Przedsiębiorstwo zakupiło w czerwcu 2014 roku środek trwały o wartości brutto 12.300 zł, w tym VAT 23 % tj. 2.300 zł. Wartość netto środka trwałego wynosi 10.000 zł. Środek trwały będzie amortyzowany stawką 10% od lipca 2014 roku. Na zakup środka trwałego przedsiębiorstwo otrzymało dotację odpowiadającą wartości netto środka trwałego (tj. 10.000 zł). Dotacja wpłynęła na rachunek w sierpniu 2014 roku.
1. Otrzymanie faktury VAT za zakup środka trwałego
5. Rozliczenie dotacji przypadającej na pozostałe przychody operacyjne za 2014 rok na podstawie dokumentów PK
Dotacja powinna być rozliczana co miesiąc na podstawie dokumentów PK. Dla uproszczenia przyjęto księgowanie dotacji jednorazowo za pół roku.
Dotacja może dotyczyć bieżących wydatków, na przykład na wypłatę wynagrodzeń lub też dotacja może stanowić dofinansowanie do nabycia środków trwałych w całości lub w części ich wartości. Dotacja może być otrzymana jednorazowo lub środki z dotacji mogą być przekazywane etapami w ciągu kolejnych lat.
Kiedy zaksięgować dotację?
Otrzymana dotacja powinna zostać zaksięgowana w momencie jej wpływu na rachunek bankowy. Księgowanie drugostronne dotacji zależy od tego czy dotacja dotyczy bieżących wydatków czy została przyznana na dofinansowanie zakupu środków trwałych. W przypadku otrzymania dotacji na bieżące wydatki drugostronnie dotację należy zaksięgować jako Pozostałe przychody operacyjne. W sprawozdaniu finansowym dotacje są wyodrębniane w osobnej pozycji Pozostałych przychodów operacyjnych. W przypadku otrzymania dotacji na zakup środków trwałych dotacje powinny zostać zaksięgowane w pasywach jako Rozliczenia międzyokresowe przychodów.
W przypadku ujęcia dotacji jako Rozliczeń międzyokresowych przychodów należy pamiętać o rozliczaniu dotacji współmiernie do naliczanej amortyzacji od wartości środków trwałych zakupionych ze środków z dotacji.
Przykład księgowania dotacji otrzymanej na zakup środków trwałych
Przedsiębiorstwo zakupiło w czerwcu 2014 roku środek trwały o wartości brutto 12.300 zł, w tym VAT 23 % tj. 2.300 zł. Wartość netto środka trwałego wynosi 10.000 zł. Środek trwały będzie amortyzowany stawką 10% od lipca 2014 roku. Na zakup środka trwałego przedsiębiorstwo otrzymało dotację odpowiadającą wartości netto środka trwałego (tj. 10.000 zł). Dotacja wpłynęła na rachunek w sierpniu 2014 roku.
1. Otrzymanie faktury VAT za zakup środka trwałego
DT Rozliczenie zakupu 10.000 zł
DT VAT naliczony 2.300 zł
CT Rozrachunki z dostawcami 12.300 zł
2. Przyjęcie środka trwałego do używania na podstawie dokumentu OT
DT Środki trwałe 10.000 zł
CT Rozliczenie zakupu 10.000 zł
3. Zaksięgowanie miesięcznych odpisów amortyzacyjnych za 2014 rok na podstawie dokumentów PK
Amortyzacja roczna 10.000 zł x 10% = 1.000 zł
Amortyzacja za pół roku (od lipca do grudnia) 500 zł
Amortyzacja powinna być księgowana co miesiąc na podstawie dokumentów PK. Dla uproszczenia przyjęto księgowanie amortyzacji jednorazowo za pół roku.
DT Amortyzacja 500 zł
CT Odpisy umorzeniowe środków trwałych 500 zł
4. Wpływ dotacji na rachunek bankowy potwierdzony wyciągiem bankowym
DT Rachunek bieżący 12.300 zł
CT Rozliczenia międzyokresowe przychodów 12.300 zł
5. Rozliczenie dotacji przypadającej na pozostałe przychody operacyjne za 2014 rok na podstawie dokumentów PK
Dotacja powinna być rozliczana co miesiąc na podstawie dokumentów PK. Dla uproszczenia przyjęto księgowanie dotacji jednorazowo za pół roku.
DT Rozliczenia międzyokresowe przychodów 500 zł
CT Pozostałe przychody operacyjne 500 zł
Komentarze
Publikowanie komentarza