Przekazanie ksiąg rachunkowych do biura rachunkowego nie zwalnia przedsiębiorcę od odpowiedzialności związanej z prowadzeniem ksiąg rachunkowych. Od 10 sierpnia 2014 roku biuro rachunkowe może prowadzić osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych oraz nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo skarbowe oraz za przestępstwa określone w rozdziale 9 ustawy o rachunkowości. Do prowadzenia biura rachunkowego nie jest wymagane posiadanie żadnego certyfikatu księgowego. W związku z tym przedsiębiorca powinien wybrać rzetelne biuro rachunkowe oraz kontrolować wykonanie obowiązków przez to biuro po podpisaniu umowy.
Umowę z biurem rachunkowym należy zgłosić do urzędu skarbowego
Przedsiębiorca, który chce powierzyć wypełnianie obowiązków w zakresie rachunkowości biuru rachunkowemu, obowiązany jest powiadomić o tym fakcie właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Termin zgłoszenia tej informacji do urzędu skarbowego wynosi 7 dni od
zawarcia umowy z biurem rachunkowym w przypadku podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów. W przypadku podatników prowadzących księgi rachunkowe zgłoszenie powinno nastąpić w terminie 15 dni od dnia wydania tych ksiąg biuru rachunkowemu.
Biuro rachunkowe powinno posiadać umowę ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z wykonywaną działalnością.
Za co odpowiada kierownik jednostki po przekazaniu ksiąg rachunkowych do biura rachunkowego?
W jaki sposób żądać od biura rachunkowego naprawienia szkody?
Przedsiębiorca może dochodzić swoich roszczeń w stosunku do biura rachunkowego na drodze cywilnej składając do sądu pozew. Biuro rachunkowe powinno naprawić szkodę wynikłą z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik nie ponosi odpowiedzialności.
Rozumiem, czyli trzeba mieć konkretnego księgowego, żeby wszystko było ok.
OdpowiedzUsuńNawet w sytuacji, w której właściciel postanowi zatrudnić księgowego, to nie będzie zwolniony od tej odpowiedzialności i obowiązków związanych z prowadzeniem księgowości w firmie.
UsuńTrochę to dziwne, że odpowiedzialność za ewentualne błędy bierze klient księgowego czy biura rachunkowego. To taka zasada zakładam, bo za duzo dochodzenia by było co i kto.
OdpowiedzUsuńZ punktu widzenia fiskusa jest to prostsza droga do znalezienia winnego. Pokrzydzwonemu przedsiębiorcy przysługuje oczywiście prawo do dochodzenia swoich roszczeń od biura rachunkowego, które ma obowiązek posiadania umowy ubezpieczenia OC. Obecnie minimalna suma gwarancyjna takiego ubezpieczenia wynosi 10 000 euro dla pojedynczego zdarzenia.
UsuńDziękuję za taką odpowiedź odnośnie moich przypuszczeń. A kwoty odsetek nałożone na przedsiebiorcę w przypadku błędu, to sa jakies duże kwoty?
Usuńa co w przypadku gdy biuro rachunkowe świadczy prowadzenie rachunkowości w firmie zlecającej, konkretnie ma osobę oddelegowaną na kilka godzin dziennie i w tej firmie są przechowywane dokumenty? czy też musi to zgłosić do Urzędu Skarbowego?
OdpowiedzUsuńObowiązek powiadomienia dotyczy sytuacji, gdy księgi rachunkowe prowadzone są poza siedzibą jednostki. Natomiast w przypadku, gdy księgi pozostają w firmie, a jedynie osoba z biura rachunkowego na miejscu w firmie zajmuje się rozliczeniami, to nie ma obowiązku powiadamiania o tym fakcie urzędu skarbowego.
UsuńCzy księgowość na platformqach online jest trudna?. Jezeli zechciałbym uniknąć problemów związanych z karami. Czy system działa na zasadzie, wpisz,dalej i końcowy dokument.
OdpowiedzUsuńWejdź na stronę piwerszego lepszego i poczytaj jak to działa, nie zawracaj dupy...
Usuń