Każdy przedsiębiorca podlegający przepisom ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej ma obowiązek prowadzić i przechowywać w swojej siedzibie książkę kontroli. Książka kontroli służy do dokumentowania przeprowadzonych kontroli u przedsiębiorcy. Kontrolujący czerpią z niej informacje o dotychczas przeprowadzonych kontrolach, czasu ich trwania oraz wyników kontroli. Nie zapominajmy, że czas trwania wszystkich kontroli u przedsiębiorcy nie może przekraczać od 12 do 48 dni roboczych w zależności od wielkości jednostki.
Czy książka kontroli może być prowadzona w formie elektronicznej?
Ustawodawca dopuścił prowadzenie książki kontroli w formie pisemnej (najczęściej spotykana w firmach), w formie zbioru dokumentów lub w formie elektronicznej. Jeżeli przedsiębiorca prowadzi książkę kontrolę w formie elektronicznej, powinien umożliwić udostępnienie jej organowi podatkowemu w formie wydrukowanej. Do książki kontroli załącza się upoważnienia i protokoły wcześniejszych kontroli.
Jakie obowiązki posiada przedsiębiorca prowadzący książkę kontroli?
Książka kontroli powinna być prowadzona w sposób rzetelny i kompletny, przedsiębiorca musi wprowadzać wpisy oraz aktualizować dane w niej zamieszczone.
Jakie informacje znajdują się w książce kontroli?
Książka kontroli obejmuje wpisy organu kontroli zawierające:
- oznaczenie organu kontroli;
- oznaczenie upoważnienia do kontroli;
- zakres przedmiotowy przeprowadzonej kontroli;
- daty podjęcia i zakończenia kontroli;
- zalecenia pokontrolne;
- uzasadnienie braku zawiadomienia przedsiębiorcy o zamiarze wszczęcia kontroli;
- uzasadnienie wszczęcia kontroli po okazaniu legitymacji służbowej w określonych przypadkach.
Jakie kary grożą za brak książki kontroli?
Przedsiębiorcy, który nie przedstawi na żądanie organów kontroli książki kontroli, może zostać wymierzona kara grzywny określona w wysokości do 720 stawek dziennych.
Komentarze
Publikowanie komentarza