Noty księgowe służą do dokumentowania określonych rozliczeń, dla których nie zostały przewidziane ustawami inne formy dokumentacji (np. w formie faktury).
Prawidłowo sporządzone noty księgowe stanowią dowód wewnętrzny jednostki, który powinien zostać zadekretowany.
Noty księgowe wystawia się m.in. w celu:
- dokumentowania naliczonych odsetek za zwłokę od nieterminowo regulowanych należności,
- naliczenia kar umownych dostawcy,
- obciążenia pracowników z tytułu niedoborów i szkód,
- potwierdzenia rozliczeń takich jak zwrot wydatków, zapłata składek członkowskich,
- uznania wierzyciela odszkodowaniem,
- dokumentowania naliczonych odsetek od niezapłaconych zobowiązań,
- dokumentowania rozliczeń pomiędzy jednostkami sektora finansów publicznych nieuprawnionych do wystawiania faktur VAT,
- sprostowania błędów popełnionych w innej nocie księgowej.
W obrocie gospodarczym najczęściej spotyka się noty księgowe wystawiane w celu naliczenia odsetek za zwłokę lub kary umownej.
Jakie rodzaje not księgowych występują w obrocie?
Wyróżnia się trzy rodzaje not księgowych:
- nota obciążeniowa - wystawiania do dokumentowania "obciążeń" odbiorców, np. z tytułu niezapłaconych w terminie należności,
- nota uznaniowa - przeciwieństwo noty obciążeniowej, potwierdza dokonane "uznanie" dla wierzyciela np. w związku z nieterminowym regulowaniem zobowiązania za dostarczone towary,
- nota obciążeniowo-uznaniowa - dokument mający cechy obydwu not, np. w sytuacji naliczenia kary dla dostawcy z jednoczesną korektą błędnie wystawionej poprzedniej noty uznaniowej (korekta może dotyczyć obniżonej kwoty odszkodowania).
W ilu egzemplarzach wystawia się notę księgową?
Notę księgową wystawia się w 2 egzemplarzach. Jeden egzemplarz (oryginał) otrzymuje odbiorca noty, natomiast kopia zostaje u wystawcy.
Warto mieć zawsze jakiś fajny i sprawdzony program do rachunków. Pomaga on nam rozgarnąć ten cały burdel, który z góry jest nam narzucony przez prawo :) Swoją drogą, nawet nie wiedziałem o istnieniu noty obciążeniowo-uznaniowej, człowiek jednak uczy się całe życie.
OdpowiedzUsuńA ja uważam, że lepiej po prostu poszukać osoby, która naprawdę się na tym zna. W rachunkowości ciągle coś się zmienia i mało kto może za tym nadążyć. Ja osobiście poszłabym do jakiegoś dobrego biura rachunkowego. Ostatnio na http://www.ec-biuro-rachunkowe.pl/ widziałam ciekawą ofertę. Sprawdźcie, może akurat Wam podpasuje.
OdpowiedzUsuń